NEDERLANDS
DEUTSCH
ENGLISH
NL
DE
EN
Contact
Ervaring, meer dan gebundelde herinneringen







De wereld ontroert
In zijn jongste jaren werd de muziekbeleving van JGJ vooral bepaald door zijn ouders,
wat neerkwam op Duitse schlagers, Nederlandse liedjes en Franse chansons af en toe afgewisseld met blaasmuziek.
Vanaf zijn 10e jaar veranderde dit echter snel.
Toen begin 1970 de rockband ‘Golden Earring’ bekend werd met de classic song ‘Back home’ en daarna ook
de live versie van ‘See me Feel me’ van ‘The Who’ wekenlang op nummer één stond en regelmatig live op TV te zien was
veranderde dit de muzieksmaak van JGJ in no-time.
Met Sinterklaas kreeg hij toen zijn eerste gitaar.
Tijdens een zomervakantie leerde hij van een vakantievriend de zgn. kwintencirkel,
alsmede de akkoorden van enkele typische gitaarsongs.
Ondertussen had hij met een jeugdvriendje, die ook een gitaar had gekregen, het duo ‘Firefly’ opgericht.
Veel verder dan de eigen buurt zijn ze hier echter nooit mee gekomen.
Met de paar zinnen Engels en drie eenvoudige akkoorden die hij kende schreef JGJ in de begin 70-er jaren zijn eerste song ‘Fly fly’.
Na iedere Engelse les en hard oefenen op de gitaar werden de liedjes iets professioneler,
maar toch nog niet voldoende om nog eens te laten horen.
Rond zijn 16e jaar schreef JGJ zijn eerste ballad.
Deze keer niet in het Engels, maar voor de afwisseling in het lokale dialect.
Zo’n dertig jaar later heeft hij dit nummer ‘Allein staon’ nog eens helemaal opnieuw opgenomen,
en het is dan ook te horen via zijn portfolio pagina, elders op deze website.
In het begin van de 80-er jaren, heeft JGJ als grap een klein uitstapje gemaakt naar de schlager en feestmuziek.
Tot zijn eigen verbazing, zijn er van zijn grootste hit ‘Zoe is ut laeve’ (ook wel bekend onder de beginzin ‘Mooder Bloom...’)
in de eigen regio destijds enkele tienduizenden platen van verkocht.
Vanwege het succes duurde dit reisje wat langer als gepland en heeft hij uiteindelijk ruim 50 liedjes in dit genre geschreven,
maar na circa 5 jaar was het genoeg geweest en wilde hij terug naar zijn roots.
In het midden van de 80-er jaren begon JGJ ook Nederlandse teksten te schrijven.
Voor de begeleiding gebruikte hij veelal muziek uit synthesizers, elektronische keyboards en
drumcomputers wat toen een rage werd.
Het mooie was, dat dankzij de grotere en snellere personal computers hij hiermee ook nog eens zijn eigen studio maakte
en zijn nummers volledig zelf kon arrangeren en produceren.
Iets wat ondertussen heel normaal is geworden, maar destijds een unieke ervaring was.